Lund uppmärksammar teckenspråkets betydelse på internationella teckenspråksdagen.
Internationella teckenspråksdagen den 23 september
Den 23 september uppmärksammas Internationella teckenspråksdagen, en dag som lyfter fram teckenspråkets betydelse som ett fullvärdigt språk med stor betydelse för identitet och kultur.
I Lund arbetar teckenspråksläraren Sarah Thornberg med att undervisa hörande elever med teckenspråkiga föräldrar i deras modersmål. Hon undervisar elever från årskurs två upp till gymnasiet, både i teckenspråkskurser på gymnasieskolan Vipan och i teckenspråk som modersmål.
Sverige var det första landet i världen att erkänna teckenspråket som ett eget språk redan 1981, men det finns fortfarande behov av mer samhällsinformation på teckenspråk. Majoriteten av gymnasieeleverna som lär sig teckenspråk går Barn- och fritidsprogrammet, men även elever från Vård- och omsorgsprogrammet deltar, vilket är värdefullt för deras framtida yrkesliv.
Teckenspråket är ett fysiskt och uttrycksfullt språk där ansiktsuttryck och rörelser är viktiga delar. Hörande barn till teckenspråkiga föräldrar växer ofta upp i två världar – den dövas och den hörandes – och lär sig både teckenspråk och talat språk. Trots att teckenspråk är deras förstaspråk kan kontakten med språket vara begränsad om de inte går i särskilda förskolor som Uroxen i Lund.
Enligt språklagen har offentliga aktörer ett särskilt ansvar för att skydda och främja det svenska teckenspråket, som har samma ställning som nationella minoritetsspråk, även om det inte formellt klassas som ett sådant.
Lund har även Östervångskolan, en specialskola för döva och hörselskadade elever med ett stort upptagningsområde som omfattar Skåne, Blekinge och Småland. Många invånare i Lund har koppling till teckenspråket, delvis på grund av inflyttning till staden för skolans skull.